לחץ/י לחיפוש באתר
עבור לדף הבית
לחץ/י לחיפוש באתר

אתגרים בשילוב כלי טיס בלתי מאוישים ביישומים אזרחיים 

כלי טיס בלתי מאוישים נמצאים בשימוש כבר שנים רבות לשימושים צבאיים

אם נחזור קצת אחורה בזמן, ניזכר שבשבת, 10/02/2018, חדר לישראל מל"ט אירני ששוגר מתוך שטח סוריה, ובליל יום שני, 26/08/2019, דיווחה רשת א-נהאר הלבנונית ששני כלי טיס בלתי מאוישים תקפו את "החזית העממית לשחרור פלסטין – המפקדה הכללית". דיווח זה מלבנון בא יום אחד בלבד אחרי שצה"ל אישר שהוא תקף מטרות ליד דמשק, ובכך סיכל ניסיון של כוח קודס האיראני לשלוח רחפני נפץ לשטח ישראל. שימוש דומה במל"טים כבר עושים החות'ים בתימן כנגד מטרות אסטרטגיות בסעודיה.

אולם בכלי טיס בלתי מאוישים אפשר להשתמש גם לשימושים אזרחיים, כדוגמת גילוי מדורות ולחימה באש ביערות, ניטור סביבתי, ניטור חקלאי, סיווג צמחייה טבעית, זיהוי מודלים טופוגרפיים ומיפוי שינויי נוף, משימות חיפוש והצלה ושימוש בתעשיית התקשורת. בישראל כבר נעשה שימוש ברחפנים לאיתור נעדרים, ואף נעשה מופע רחפנים מיוחד בחגיגות יום העצמאות השבעים למדינה, שבו 300 רחפנים הציגו את סמלי המדינה וירושלים.

השימוש ברחפנים ליישומים שונים, הן צבאיים והן אזרחיים, עדיין נחקר, וחלק מהרעיונות לשימושים נוספים נחקר ומבוצע במסגרת הפרויקטים שנעשים על ידי סטודנטים מהמחלקה לאלקטרוניקה ברשת אורט. פרויקט אחד כזה לדוגמה הוא פרויקט שמדמה שיתוף פעולה בין רכב שטח אוטונומי, שתפקידו לסייר במתחמים שונים ולזהות פעילות חשודה, לבין רחפן, שתפקידו לזהות חפצים חשודים ולנטרל אותם מלמעלה. פרויקט זה מורכב משני פרויקטים שונים שנעשו על ידי אלי פלדמן ואלירן יפת ועל ידי מיכאל אלבז ועמית לגזיאל מהמחלקה לאלקטרוניקה במכללת אורט הרמלין בנתניה, בהנחיית יהודה פליישמן. שיתוף הפעולה בין הכלים יכול להיעשות בתרחישים שונים, שבהם רכב השטח מזמין את הרחפן לעזרתו ולהיפך, וכך המתחם המאובטח מוגן גם מהקרקע וגם מלמעלה, ונמנעת פגיעה במפעילי הכלים, מפני ששני הכלים מופעלים מרחוק.

פרויקטים כאלו מציגים חשיבה חדשנית ומצוינות טכנולוגית, שאליהן חותרת רשת אורט כחלק מהחזון של הרשת.

מאת: נאוה שפירא, מנהלת הספרייה במכללת אורט הרמלין נתניה

לחץ/י כאן אם אתם מתעניינים בלימודים
מתעניינים בלימודים
דילוג לתוכן