לחץ/י לחיפוש באתר
עבור לדף הבית
לחץ/י לחיפוש באתר

על אוריינות ועל אוריינות מידע 

מאת: נאוה שפירא

לקראת פתיחת שנת הלימודים קצת על אוריינות:
אוריינות בכלל ואוריינות מידע בפרט חיוניות להתפתחות האישית של כל אדם ואדם בעידן המידע שאנו נמצאים בו כיום עם הטכנולוגיות המתפתחות ומשתנות מדי יום ביומו.

אז מהי בכלל אוריינות?

אוֹריינות במשמעותה הבסיסית היא היכולת לקרוא ולכתוב. מקור השם הוא מהמילה בר-אוריין, שפירושה בארמית הוא אדם היודע לקרוא בתורה (בארמית: אורייתא). אולם המילה אוריינות אינה מתייחסת רק ליכולת לקרוא ולכתוב, אלא גם ליכולת להשתמש במיומנויות האלה כדי לקלוט מסרים ולהעביר אותם הלאה, ובמשמעותה הרחבה יותר אוריינות מתייחסת לשליטה ביכולות תקשורתיות לתפקוד בחברה (מתוך ויקיפדיה – נפתח בחלון חדש).

מהי אוריינות חדשה?

כיום המושג אוריינות התרחב עוד יותר, ומתייחס גם ליכולת להשתמש בטכנולוגיות החדשות המשמשות את החברה, כדוגמת רשת האינטרנט. באתר cafemorim (נפתח בחלון חדש) מופיעה ההגדרה של שלייכר (Schleicher, 2010) המציגה את המאפיינים החדשים של אוריינות: "הדרישות מאוריינות השתנו, וכיום הן כרוכות בקריאה לשם למידה – היכולת למצוא, להבין, לפרש, ליצור ולתקשר ידע, באמצעות טקסטים כתובים הבאים לידי ביטוי במגוון מצבים והקשרים שונים."

אוריינות ככלי לפיתוח עצמי

בעבר אוריינות שימשה כלי להתקדמות בסולם החברתי, למציאת עבודה טובה וליכולת התפרנסות. אך כיום אוריינות בהגדרתה הבסיסית אינה מספיקה. בעידן המידע והטכנולוגיות המתפתחות חדשות לבקרים האוריינות היא גם תנאי להישרדות, ומי שלא יתאים את עצמו לדרישות האוריינות החדשה נדון לכישלון (מתוך kivunim-old.macam.ac.il – נפתח בחלון חדש).

כיום תלמיד או סטודנט בכל מוסד לימודים ועובד בכל מקום עבודה זקוקים גם לכישורי אוריינות מידע, שהוא אחד מתחומי האוריינות שהתפתחו במאה ה-21 והכרחי לכל תחום בחיים. אחת ההגדרות למונח זה היא: "היכולת לחפש, לאתר, להעריך ולהשתמש במידע או בעובדות וליצור מהם ידע בעל משמעות" (אהרוני בתוך safranim.com – נפתח בחלון חדש). היכולות הללו מאפשרות לשאוב מידע ממשאבים שונים ולעשות בו שימוש בכל תחומי החיים – לימודים, עבודה וחיי היום יום. ומי שיודע ליישם כישורים של אוריינות מידע בחייו האישיים, מתפקד בצורה טובה יותר בחברה והסובבים אותו מעריכים אותו יותר.

סטודנטים המיישמים מיומנויות של אוריינות מידע יכולים להיות עצמאיים, יצירתיים ויעילים יותר. סטודנטים כאלה יידעו לפתור בעיות בעצמם, ולא יסתמכו רק על מוריהם (שם). הם ישתמשו בחשיבה ביקורתית, יידעו לאתר מידע איכותי ורלוונטי הנחוץ ללימודיהם ברשת האינטרנט ולשאוב מידע מהסובבים אותם, ויידעו גם להעריך את איכות המידע שהם משיגים. באופן זה הם יוכלו להתפתח ולהתקדם הרבה יותר מחבריהם שלא יידעו להשתמש במיומנויות אלו.

במקום העבודה שימוש במיומנויות של אוריינות מידע מאפשר לעובד להשיג מידע עדכני ורלוונטי והופך אותו לעובד יעיל יותר. עובדים אורייני מידע חושבים בצורה ביקורתית, פותרים בעיות ועושים שימוש מסיבי במידע שהם שואבים מסביבתם, בשירותי מידע ובמערכות מידע, ויודעים כיצד לשאוב מידע מחבריהם לעבודה. עובדים כאלה מוסיפים ערך מוסף למקום עבודתם והם בעלי מוטיבציה גבוהה בעבודה (שם).

בעידן המידע והטכנולוגיה מי שלא משתמש בחייו האישיים, בלימודים ובעבודה, במיומנויות של אוריינות מידע – לא שואל, לא חוקר ולא מרחיב את אופקיו בעצמו – יישאר מאחור. כיום אלו כישורים בסיסיים הנדרשים להתפתחות אישית ולהתקדמות בחיים.

ביבליוגרפיה

.Schleicher, A. (2010). Assessing literacy across a changing world. Science Magazine, 328, pp. 433-434

לחץ/י כאן אם אתם מתעניינים בלימודים
מתעניינים בלימודים
דילוג לתוכן